Wie zijn wij?

Speelgoedbank Leeuwarden is ontstaan vanuit de Stichting Rijk Voor Arm als  extra dienst voor de ingeschrevenen van de Stichting.

Stichting Rijk Voor Arm wil een speelgoedbank die anders is dan de meeste speelgoedbanken, wij willen er een echte speelgoedwinkel van maken met gebruikte en nieuwe speelgoed zodat de kinderen het idee krijgen dat ze in een echte speelgoedwinkel zijn!  Speelgoedbank Leeuwarden is  dan ook een speelgoedwinkel voor het goede doel zonder winst oogmerk.

Opa, Oma, Paps, Mams, Oom, Tante  iedereen is hier welkom om speelgoed voor hun kleinkinderen, kinderen, neefjes, nichtjes, vrienden enz. te kunnen kopen voor kleime prijsjes. De opbrengsten van de winkel gaat voor de volle 100% naar de Speelgoedbank Leeuwarden om deze in stand te kunnen houden en het voortbestaan te kunnen waarborgen. Ook gebruiken wij de opbrengst om nieuw speelgoed aan te kunnen schaffen voor de leeftijdsgroepen waar niet zoveel speelgoed van binnenkomt. Kinderen die ingeschreven staan bij de Speelgoedbank krijgen een speelgoedpas waar ze elke maand 5,- op krijgen waarmee ze speelgoed kunnen uitzoeken. Natuurlijk is het ook mogelijk om het op te sparen elke maand (maximaal 6 maanden) voor een wat groter stuk speelgoed of om wat meer uit te kunnen zoeken.

Wat doen wij?

Wij willen de ervoor waken dat de kinderen die in armoede moeten opgroeien in Friesland, niet in een Sociaal Isolement geraken, dit gaan wij doen door middel van het uitdelen van speelgoed aan kinderen waarvan de ouders niet het geld hebben om het zelf aan te schaffen, Ons speelgoed wordt gedoneerd door particulieren (gebruikt) en door bedrijven (vaak nieuw) en door ons weer gratis ter beschikking gesteld aan de kinderen die bij de Speelgoedbank Leeuwarden staan ingeschreven.

Daar wij een ideële organisatie zijn, zijn wij natuurlijk ontzettend blij met Donateurs en Sponsoren, die de Speelgoedbank Leeuwarden doormiddel van hun steun in stand houden.

Doelstelling en Visie :

Ieder kind heeft het recht om te spelen. Het spelen draagt bij aan een sociale, emotionele, motorische en cognitieve ontwikkeling van kinderen. Hierdoor kunnen zij zich optimaal ontwikkelen tot evenwichtige volwassenen. Kinderen hebben dat recht onafhankelijk van hun thuissituatie en (economische) mogelijkheden van hun ouders of verzorgers.

Om er zo voor te zorgen dat ook deze groep kinderen weten dat ze erbij horen en ervoor zorg te dragen dat zij niet het gevoel krijgen dat ze een "buitenbeentje" zijn, maar dat ook zij overal aan mee kunnen doen zij zullen hierdoor niet in een sociaal isolement geraken! en hun kindertijd beleven zoals elk kind dit hoort te beleven!

De Speelgoedbank Leeuwarden en de Stichting Rijk Voor Arm zullen zich met alle vrijwilligers inzetten om dit allemaal mogelijk te maken, om er voor te zorgen dat elk kind een onbezorgde en speelse jeugd zal beleven, samen met elkaar laat kinderen, kinderen zijn!