Hartelijk Welkom

bij

Stichting Rijk voor Arm

Tegenwoordig groeit 6,1 procent van de kinderen op in armoede. Dit zal in 2024 zelfs nog stijgen naar 7,1 procent. Dat betekent al gauw dat zo'n 230.000 kinderen in Nederland dus in armoede zullen leven. Wat in 2022 165.000 kinderen betrof, word in 2024 nog een stuk meer. Een snelle en flinke stijging dus dat wel erg zorgelijk is. Dat betekent ook dat meer kinderen die, als ze jarig zijn, zich in toenemende mate ziek zullen melden op school, zodat ze niet hoeven te vertellen waarom ze niet (kunnen) trakteren of waarom ze geen feestje (kunnen) geven. Kinderen die, doordat ze in armoede leven, buitengesloten worden van bijvoorbeeld deelname aan een sportvereniging of sociaal-culturele activiteiten.

De Stichting Rijk voor Arm wil zich daarom inzetten om het leed van deze kinderen iets te verzachten en om te voorkomen dat deze kinderen niet in een sociaal isolement geraken.

Bent u nieuwsgierig geworden naar wat wij zo allemaal al hebben gedaan als Stichting de afgelopen jaren, kijk dan zeker even in ons Fotoalbum.  Wilt u meer weten over hoe u ons zou kunnen helpen, kijk dan zeker even verder via de knoppen hier boven in het menu. Wij wensen u veel plezier op onze website, heeft u vragen tips of ideeën vul dan gerust ons contact formulier in!

SPEELGOEDBANK LEEUWARDEN STOPT!!!!

Ik had dit bericht liever niet geschreven, maar wij kunnen niet anders op dit moment. Omdat wij al een jaar geen pand kunnen bemachtigen voor de speelgoedbank, houden wij het eerst voorgezien met de speelgoedbank leeuwarden. Wij leven van donaties/giften en sponsoring. Wij krijgen GEEN steun van het Rijk, de Provincie of de Gemeente. Alles wat wij dus doen betalen we dus met alle geld wat wij ontvangen. Dat zou betekenen dat als wij een pand huren van 1000,- waar je al snel op zit tegenwoordig helaas kwa ruimte voor ons, dat we op jaarbasis al 12.000,- kwijt zijn en dan de energiekosten er nog bij en vaak btw. En dat betekent dus dan ook dat er een flinke hap word gedaan in het budget voor de verjaardagsdoos. En dat is dus niet de bedoeling! Mijn vader is de stichting gestart voor de verjaardagsdoos en dat is ook altijd zijn hoofd prioriteit geweest. De speelgoedbank wou hij er graag bij hebben als extra service om de gezinnen nog meer te helpen. Maar niet ten koste van de verjaardagsdoos. En ik wil dat zelf ook niet. De verjaardagsdoos is het allerbelangrijkste naast sint en kerstfeest die er bij horen uiteraard! Betekent dit dat de stichting alleen nog maar de doos gaat doen? Zeker niet. Sinterklaas en Kerst blijft er gewoon bij. En we willen naast de verjaardagsdoos nog andere dozen gaan leveren zoals bijv spelletjesdoos voor hele gezin, vakantiedoos, enz. Voordeel hiervan is dat alles vanuit een goedkope opslagbox gedaan kan worden, omdat we geen mensen hoeven te ontvangen en uit te laten zoeken. Betekent wel dat wij niet meer zoals met de speelgoedbank continu 2e hands speelgoed aan kunnen nemen. Vol=Vol tot we weer uitgedeeld hebben. Nieuw speelgoed voor de verjaardagsdoos is altijd welkom, want dat gaat ook direct de verjaardagsdozen weer in en weg naar de kinderen die staan ingeschreven. Alles voor de verjaardagsdoos houden we namelijk graag ook Nieuw. Nogmaals had ik met alle liefde nu een speelgoedbank open gezet vooral in deze tijd, maar als het financieel ten koste gaat van waar we mee zijn begonnen en de Stichting voor staat. Wat wel een belangrijk iets is, want ieder kind heeft recht op een mooie onbezorgde verjaardag! Dan is de keuze helaas niet moeilijk. Komt er nooit meer een speelgoedbank leeuwarden? Dat durf ik niet te zeggen want het is wel iets wat bij ons hoort en mijn vader zag dit er ook altijd graag bij, maar zolang het financieel niet haalbaar is voor ons zal het niet lukken. En focussen wij ons zolang dus volledig op de verjaardagsdoos en de nieuwe dozen waar we mee willen uitbreiden voor onze gezinnen.